Replik!

Efter vår artikel om de små mössorna och juiceföretaget Innocent har Innocent kommenterat den artikeln och jag vill lyfta upp mitt svar på det inlägget. Det är helt normalt att de krishanterar genom att kommentera. Internet fylls nu av synpunkter kring kampanjen. Det tråkiga är att Innocents kommentarer är likadana på allas bloggar och på Facebook. Det hade varit intressant om de mött kritiken istället.

Hej
Syftet med Den Stora Stickningen i Sverige är framför allt att göra folk medvetna om ensamhet bland äldre, och dessutom att samla in pengar till Röda Korset. Sedan starten i Storbritannien för över tio år sedan har Den Stora Stickningen (eller The Big Knit) samlat in mer än 35 miljoner kronor till olika organisationer som hjälper äldre över hela Europa. Utöver det skänker innocent 10% av vinsten varje år till välgörenhet.
De små mössorna på våra smoothies har blivit en symbol för kampanjen, och engagerat både erfarna stickare och nybörjare. Många använder garnstumpar som blivit över från andra projekt, men alstren blir inte mindre imponerande för det. Mössorna väcker uppmärksamhet och belyser ett verkligt problem, samtidigt som det synliggör Röda Korsets besöksverksamhet för äldre. Det är ett enkelt sätt att bidra, och samtidigt lära sig sticka om man aldrig gjort det förut.
Alla är välkomna att vara med och engagera sig. Vi värdesätter alla stickare och har bland annat, på olika sätt, uppmärksammat erfarna stickare på kampanjen just för att vi tycker att det finns så mycket kreativitet och kunskap som kan inspirera och engagera andra.
Om ni har frågor kring kampanjen, maila oss gärna på: hej@innocentdrinks.se
Gå också gärna in på vår sida och läs mer om hur det går till:
 http://www.denstorastickningen.se/
Hälsningar,
 innocent

 

Hej Innocent

Jag har förstått hela syftet med er kampanj och tanken är god i grunden, ni har ju en kampanjsajt som förklarar all det ni beskriver ovan. Det hade varit intressant om ni bemött kritiken istället för att skriva standardsvar som ni gjort överallt.

Vi på Hjälpstickan bidrar till äldres sysselsättning och vet precis vad det betyder. Vi har också projekt där vi stickar värmande sjalar för äldre på äldreboenden vilket är väldigt uppskattat. Er kampanj kan ha fungerat hur bra som helst i andra länder och dragit in miljoner – det är ju inte riktigt det kritiken handlar om; den handlar om gratis kvinnoarbete, miljöaspekt, dålig research. Kanske har vi en starkare stickcommunity än i övriga Europa?

Hjälpstickan har funnits sedan 2008 och vi har samlat in över 50 000 värmande bidrag som gått direkt till människor i behov. Dessutom har många, framför allt äldre hittat oss och stickar för oss då just Röda Korset slutat med sina så kallade babypaket vilket man sörjer.

Timingen för er kampanj är off. Just nu pågår en flyktingkris i Europa och det behövs riktiga kläder – inte små mössor på flaskor. Tidpunkten för er kampanj är helt fel och det är också en anledning till att ni får en massiv kritik på så många punkter. Det blir väldigt konstigt att prata små mössor när man skriker efter kläder och hjälp när det väller in 1000-tals personer vid gränserna och upp över landet. Omvärlden förändras raketsnabbt – ibland på en dag.

Vi värdesätter alla våra stickerskor för de gör riktig skillnad i varje mössa, vante eller sjal som vi förmedlar.

Ulrica, grundare Hjälpstickan

One comment

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.